Crepusculo

Crepusculo, Karl-Erik Welin:

För sopransolo och blandad kör.

Karl-Erik Welin, den oförliknelige interpreten och estradören visade som kompositör upp en helt annan sida än den radikale instrumentalisten. Var månne Crepusculo (Skymning) hans svanesång?

Verket, som var ett av hans sista, beställdes av Rikskonserter och är komponerat till text av Guillermo Bujosa Verdera i Bunyola (Mallorca) med slutdatum 28.XII.90 (Svensk översättning L Bergendahl, Mallorca 1992)
Den ackordiska körsatsen liksom kommenterar det uttrycksfulla sopransolot i denna djupt vemodiga ´aftonsång´.